fredag 9 augusti 2013

Dressyrlektion

Oj vilket bra minne jag har eller kanske inte. Har totalt glömt bort att berätta att jag red en dressyrlektion på Fairy igår, för en jätteduktig tjej.

Vi började med att arbeta från marken. Då gick vi bredvid Fairy och höll typ i tyglarna som när man rider. Vi tränad på en volt och då tränade vi mycket på att få Fairy att ställa sig bra och gå ner i form och att släppa efter lite. Vi tränade också på öppnan och vi fick till den ganska bra flera gånger. Det var verkligen roligt att arbeta på marken på det viset för man kunde ju se hur hästen gick och Fairy lyssnade riktigt bra.

Sen hoppade jag upp på Fairys rygg och då gjorde vi ungefär samma sak. Öppnan gick ovanligt bra och det berodde nog mest på att jag var mer tydlig med min hjälper än vad jag var förut. Hon var något svår att få ner i form i skritt när man red men när hon gick ner i form så gick hon väldigt bra och hon blev inte så hängig på handen, som hon brukar ha tendenser till att bli. På slutet blev det några varv i trav på volten och då var hon mycket lättare att arbeta, men det är ju helt naturligt. Det blev också några varv galopp på volten och det gick jättebra.

Sen när vi hade skritta hem och var uppe på gården då fick vi prova göra sluten från marken, men det var inte speciellt lätt, men vi ska fortsätta träna. För träning ger ju färdighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar